Skip to main content

In maart startte de Barista Cup: 74 Shell-barista’s gingen de strijd aan om de beste barista van 2019 te worden. Na een theoretische test werden zij door een vierkoppige jury beoordeeld op hun skills in latte art, het maken van koffie en het bedenken van een koffiespecial. Op 25 juni was de finale bij Selecta in Dordrecht. Mariska van Shell de Somp werd de grote winnaar en mag zich de beste barista van 2019 noemen. Ook won ze een koffiemachine met een jaar lang koffie en melk.

Het idee van de Barista Cup is twee jaar geleden ontstaan. Toen zijn we begonnen met het nieuwe koffieconcept waarbij alle Shell stations koffie van barista kwaliteit kregen. Samen met Selecta, Shell en FrieslandCampina kwam het idee van een Barista Cup ter sprake. Het leek ons fantastisch om medewerkers te laten strijden om de beste barista langs de weg te worden. En zo kwam de Barista Cup tot leven. Vanaf maart 2019 zijn we begonnen met het werven deelnemers. Per Shell-station kon één persoon zich opgeven als deelnemer voor de cup. We kregen gelijk enthousiaste reacties: maarliefst 74 deelnemers meldden zich aan!

Kennis, latte art en een eigen koffiespecial

De Barista Cup bestond uit vier rondes. Tijdens de eerste ronde moesten de deelnemers een theoretische toets maken waar zij werden getest op hun kennis over koffie. Dat de deelnemers veel passie voor koffie hadden werd duidelijk: slechts twee deelnemers haalden de toets niet.

Hierna was het tijd voor de praktijkopdracht in de tweede ronde. De barista’s kregen de opdracht een perfecte cappuccino te maken mét hartje en geheel eigen koffiespecial te bedenken. De inzendingen werden beoordeeld door een vierkoppige jury: Laurens da Costa (koffie inspirator), Marieke van Lijf (operationeel manager bij deli2go en deli by Shell), Alessandro Piccolo (barista en trainer) en Rose van Asten (barista trainer). “We werden omver geblazen door de energie, tijd en creativiteit die was gestoken in de inzendingen”, vertelt jurylid Laurens. “We kregen de gekste koffiespecials te zien, van een Bounty Latte met kokos naar een Red Velvet koffie met rode biet! Je zag ook echt dat mensen veel moeite hadden gestopt bij het maken van een perfecte inzending. We zagen volledige ingerichte foto-achtergronden en we kregen zelfs een video met dronebeelden van Rotterdam!”. Uiteindelijk koos de jury twintig inzendingen die doorgingen naar de halve finale. “Naast creativiteit hebben we ook gekeken naar operationele uitvoerbaarheid. Een koffiespecial met bijvoorbeeld tien handelingen is veel te tijdrovend als er lange rijen gasten staan”, aldus operationeel manager Marieke.

Feestelijke bekendmaking halve finalisten

Toen de twintig halve finalisten eenmaal gekozen waren, was het tijd voor een feestelijk bekendmaking. Met een team van Shell, Selecta, FrieslandCampina en Bakerstreet gingen we op pad om de halve finalisten persoonlijk te feliciteren, inclusief taart en een gepersonaliseerde Barista Cup schort. We wilden de halve finalisten graag persoonlijk feliciteren en echt in het zonnetje zetten. De reacties waren ontzettend leuk! Voor sommigen was de halve finale plaats een enorme verrassing, anderen hadden het volste vertrouwen in hun zaak en zaten al te wachten op onze binnenkomst. Er waren zelfs kandidaten die emotioneel werden! Heel mooi om wat een campagne kan losmaken bij mensen.

De Barista Cup op 25 juni

Op een warme 25 juni was het tijd voor de halve finale en finale tijdens de Barista Cup – dag in Dordrecht. De dag werd gepresenteerd door Dirk Zeelenberg en vond plaats bij Selecta, die hun gebouw volledig beschikbaar stelde voor deze dag.

De halve finale en finale werden gehouden in het hart van de zogenaamde “conceptstore”. Het strijdtoneel werd omringd door camera’s die gekoppeld waren aan grote schermen die rondom het podium hingen. Zo kon iedereen met iedere deelnemer meekijken tijdens de halve finale en finale en bouwden we de spanning op. Ook waren er verschillende koffiegerelateerde workshops, zoals latte art, sensory (smaakprofielen proeven en leren identificeren) en het maken van eigen koffiespecials.

Tijdens de halve finale maakten de deelnemers twee cappuccino’s (met hartje) en één koffie. Iedere deelnemer werd gejureerd door de professionele jury. Zij letten onder andere op een goede workflow, een schone werkplek, snelheid en presentatie. Er hing een geweldige sfeer. Je zag echt veel enthousiasme, motivatie en ook een gezonde dosis spanning bij de deelnemers. Ze hadden ook allemaal veel supporters bij zich, er waren zelfs locaties die eigen t-shirts en een spandoek hadden gemaakt!

De beste Shell-barista

Na de halve finale bleven bleven drie finalisten over: Cindy van Shell Vathorst, Stefanie van Shell Portland en Mariska van Shell De Somp. Tijdens de finale maakten zij twee espresso’s, twee cappuccino’s en twee zelfbedachte koffiespecials. Hierna was het tijd voor de jury om in beraad te gaan: “het was een ontzettend moeilijke keuze. Iedere finalist blonk uit in iets anders. Maar uiteindelijk ging het om het totaalplaatje en hebben we de rechtmatige winnen gekozen”, aldus jurylid Laurens. De grote winnaar van de Barista Cup werd Mariska van Shell de Somp. Zij ging er vandoor met de titel “beste barista langs de weg 2019” en won een koffiemachine met een jaar lang gratis koffie en melk. Ook ontvingen alle finalisten een latte art cursus voor het hele team en zullen zij na afloop een SCA-Barista Foundation certificaat ontvangen.

De eerste editie van de Barista Cup was een groot succes. Het was een geweldige samenwerking tussen alle partijen. Fantastisch dat een droom die we twee jaar geleden hadden, nu werkelijkheid is geworden! Op naar de Barista Cup van 2020!

Bekijk hiernaast de aftermovie van de Barista Cup 2019!

Een droom die werkelijkheid wordt

Twee en een half jaar geleden besloten we dat we de kwaliteit van onze koffie wilden verhogen. We gingen met verschillende partijen en koffie professionals om de tafel zitten en kwamen tot de uitrol van het nieuwe koffieconcept. Met dit nieuwe concept maakten maken we gebruik van halfautomaten in plaats van volautomaten en kozen we de beste kwaliteit koffiebonen. Om het de medewerkers zo makkelijk mogelijk te maken, werden zij getraind in het maken van koffie en het bedienen van de nieuwe koffiemachines. Een belangrijk onderdeel van de training was het maken van een hartje in de koffie. Met een hartje in de koffie laten we zien dat koffie met liefde gemaakt wordt, het zogenaamde hart van Shell. Nadat het koffieconcept succesvol was uitgerold, hadden we een droom. Een droom om een Barista Cup te hebben waar alle medewerkers kunnen strijden om de titel “beste barista langs de weg”. Met de Barista Cup wilden we medewerkers uitdagen om koffie een centrale plaats te geven en enthousiast maken om super lekkere en mooie koffie te maken. Met een deelname aan de Nederlandse Barista kampioenschappen als uiteindelijke stip aan de horizon.