“Proef de lente!” is de naam van het nieuwe thema-assortiment bij Shell, waarbij gasten niet alleen de lente proeven, maar ook volledig plantaardig producten. Het is voor het eerst dat we een volledig plantaardig thema assortiment ontwikkelden.

Luite Snijder is senior category manager bij Bakerstreet. “Samen met mijn team ontwikkelen wij verschillende thema-assortimenten, waarmee we kunnen we inspelen op actuele ontwikkelingen, seizoenen en consumententrends. Met onze productontwikkelaar Marcel Voermans en het team van Shell stellen wij jaarlijks een thema agenda op. Op basis van deze thema’s gaan wij op zoek naar de juiste producten.” Het samenstellen van het assortiment gebeurt in wisselwerking met leveranciers. “We hebben wekelijks contact met onze belangrijkste leveranciers. Zij kunnen nieuwe producten of ingrediënten aan ons presenteren of wij vragen of ze specifieke ingrediënten voor ons kunnen maken.”

Plantaardig thema-assortiment

Het lente-assortiment is voortgekomen uit de nationale week zonder vlees die plaatsvond in maart. Zoals de naam aangeeft, wordt er in deze week geen vlees gegeten, om zo een flexitarisch eetpatroon te promoten waarin vlees en vis afgewisseld worden met vegetarische gerechten.

“Vorig jaar hebben we hier voor het eerst aan meegedaan, maar toen op kleinere schaal. Dit jaar wilden we weer meedoen en onszelf uitdagen door een volledig plantaardig assortiment te ontwikkelen.” Deze uitdaging konden we aangaan, omdat ook de technologie zich steeds meer ontwikkeld heeft. Onze producenten kunnen ons steeds betere ingrediënten konden aanleveren. “Tijdens dit thema-assortiment hebben we een mooie samenwerking met een van onze vleesleveranciers, die sinds kort ook een veganistische kebab maakt. De kebab bestaat uit geperste peulvruchten en lijkt qua smaak en textuur erg op vlees. Daarom paste het heel goed binnen ons thema-assortiment.” Een ander voorbeeld is de pulled jack wrap. Pulled jackfruit is een vegetarisch alternatief voor pulled pork en werd door één van onze leveranciers gepresenteerd op de Horecava. “Dit product was zo nieuw en innovatief en paste ook nog eens perfect binnen ons thema. We hebben toen snel geschakeld met de leverancier om het ingrediënt beschikbaar te krijgen.”

Bewustzijn duurzaamheid en dierenwelzijn

De keuze van het thema “plantaardig” valt samen met een trend die op landelijke schaal zichtbaar is, namelijk de toenemende behoefte aan plantaardige en vegetarische keuzes. “Men is zich steeds meer bewust van duurzaamheid en dierenwelzijn en de impact van bijvoorbeeld het consumeren van plofkippen en kiloknallers. De consument begint hierin nu ook keuzes te maken. Vooral dat laatste is belangrijk, want je ziet dat de markt nu ook steeds meer in ontwikkeling is. Waar je in de supermarkt eerder nog een klein plankje in de vleeskoeling zag, zijn er nu aparte koelingen met vegetarische opties.”

Een nieuwe generatie consumenten

Langs de snelweg zitten we veelal in een anonieme markt, waarin consumenten alleen komen en er dus ook weinig sociale controle is. Het stiekem snacken is daardoor een veelvoorkomende situatie.

“Van oudsher heeft de snelwegmarkt het stigma dat onze gasten voornamelijk voor de vette, snelle hap bij een tankstation komen. Dit is al lang niet meer het geval, de vraag van de gast en het type gast die bij ons komen is sterk aan het veranderen. Uit marktonderzoek blijkt dat zij behoefte hebben aan een assortiment dat past bij hun leven. Zij hebben behoefte aan vegetarische, plantaardige en gezonde(re) opties.” Dit is een reden waarom de carrot pumpkin cookie standaard een onderdeel van ons assortiment gaat uitmaken. De carrot pumpkin cookie is een koek met een vulling van pompoen en wortel. Deze groentekoek is speciaal voor ons ontwikkeld in samenwerking met de HAS Hogeschool in Den Bosch. “Stap voor stap hebben we met onze leverancier gekeken hoe we dit product kunnen maken en in de shops kunnen introduceren”, aldus Luite.

Doorontwikkeling en innovatie

Wij zijn trots op ons nieuwe plantaardige thema-assortiment en geloven dat dit de richting is waarnaar de markt zich beweegt. Samen met ons team en onze leveranciers blijven we ons assortiment constant door ontwikkelen. “De pulled jackfruit is een nieuw product. Zo nieuw, dat het nog bijna niet te verkrijgen is in de markt. Met dit product lopen we echt voorop en laten we zien dat we met nieuwe, innovatieve ingrediënten, hele lekkere producten kunnen maken die aansluiten op de wens van de consument!”

Benieuwd naar de reacties van gasten? Wij lieten ze onze lente specials proeven, maar vertelden ze pas later dat ze plantaardig waren!

Het “proef de lente!” assortiment is verkrijgbaar tot en met 4 juni 2019 bij alle deli2go en deli by Shell locaties.