Het jaar is inmiddels een maand van start en de meeste nieuwjaarsborrels zijn al geweest. We kijken als bedrijf vooruit naar een mooi jaar met veel waardevolle projecten. Wat verwachten wij dit jaar op de markt te zien? Hoe gaat de sector zich ontwikkelen? Bij Bakerstreet zien we de veranderingen in de markt en weten we hoe we daarmee om moeten gaan. In dit artikel lees je onze verwachtingen voor 2022.
De invloed van corona
Een jaar geleden begonnen we met het perspectief dat we corona onder de duim gingen krijgen. We beginnen 2022 met het perspectief dat corona de komende jaren onderdeel van ons leven zal blijven. Hoewel dit een schifting in perspectief is, zit hier gelijk ook goed nieuws: we zullen om moeten gaan met corona, en we hebben alle reden om dit met vertrouwen en optimisme tegemoet te gaan.
In de kern is corona binnen foodservice een maatregelencrisis, geen vraagcrisis. Het economische herstel gaat sneller dan verwacht en de consumentenbehoefte aan gemak en genieten is de afgelopen twee jaar zelfs gegroeid. Onze verwachting is dat ons segment binnen foodservice meer dan volledig zal herstellen dit jaar.
De zoektocht naar gemak
Een grote ontwikkeling die zich de afgelopen jaren al heeft ingezet, en die zich in 2022 zeker gaat doorzetten, is dat gemak een steeds belangrijker element in de dagelijkse routine wordt. Vooral de behoefte aan mentaal gemak stijgt. Deze stijging gaat hand in hand met corona. Consumenten reageren op de stress die ze ervaren met makkelijke oplossingen, die ook een emotionele component hebben in de vorm van een genietmoment. Gemak moet méér bieden dan tijdwinst of versimpeling alleen. Oplossingen die alleen functioneel zijn, volstaan niet meer, de ‘lekker’ component mag niet ontbreken.
Naast fysiek gemak, is de consument ook steeds meer op zoek naar mentaal gemak. Dit wil zeggen dat hij niet te lang na wilt denken om de juiste keuze te maken. Het is voor veel gasten een uitdaging om zichzelf enerzijds lekker te verwennen en anderzijds dit op een verantwoorde manier te doen. Gezond eten moet niet alleen meer beschikbaar gemaakt worden, maar het moet bovenal ook lekker genieten zijn. Op die manier maak je kiezen voor iets gezonds makkelijker. Ook dit jaar gaan we ons weer inzetten om hierin de juiste balans te vinden.
Beleving en genieten
Naast gemak, zien we ook veel ontwikkeling op het gebied van beleving en genieten. Beleving en genieten zijn geen verwenmomenten meer: het is de norm. Onze gasten zijn op zoek naar toegankelijke vormen van beleving. Routinematig en functioneel consumeren past zeker nog wanneer tijd een factor speelt, maar de ‘jas’ er omheen moet comfortabel aanvoelen. Onze gasten willen ontsnappen aan de waan van alledag. De medewerker geeft daarom naast een lekker product ook een prettig gevoel mee.
Gasten maken geen rationele keuzes die passen bij de staat van hun portemonnee, ze laten zich graag verleiden tot lekkere genietmomenten en zijn gevoelig voor impulsaankopen. Corona heeft het gevoel dat we als mensen recht hebben om te genieten versterkt. Genieten is ook op momenten met veel tijdsdruk belangrijk en zal altijd geborgd moeten worden. Onze gast gebruikt eten als bliksemafleider voor stress, maar ook als beloningsmiddel voor goed gedrag. Genieten hoeft niet ongezond te zijn, zolang gezond maar een mentale beloningscomponent bevat.
Digitaliseren in foodservice
Tot slot zien we dat corona in de foodservicesector tot zowel een versnelling als een vertraging heeft geleid. De versnelling is permanent en de vertraging tijdelijk, op de voorwaarde dat we goed inspelen op de kansen en de uitdagingen die er liggen. Van versnelling was sprake, omdat we de stap hebben genomen om meer online te regelen, voor zowel de operatie als de gast. Online bestellen geeft de ultieme invulling aan de behoefte aan gemak. De ‘customer journey’ wordt maximaal hybride. Bestellen thuis, onderweg, aan de zuil, met een QR-code of voor de counter: we zullen het allemaal en makkelijk gaan faciliteren.
Ook voor onze medewerkers regelen we veel online. We gebruikten al een online applicatie om medewerkers op de vloer van informatie en handige tools te voorzien. Ook maakten we al gebruik van online e-learnings om de medewerkers voorbereid de bakkerij in te sturen. Dit jaar zijn we in samenwerking met onze partners ook gaan werken aan online inspiratiemomenten in de vorm van video’s.
We hopen natuurlijk dat we dit jaar weer veel meer offline kunnen gaan oppakken, maar we zijn ook bewust van het gemak dat online brengt, voor zowel medewerkers als de gast. In 2022 zal het online aspect van ons leven dan ook zeker niet verdwijnen.