Skip to main content

In ons vorige artikel schreven we er al over: ook de foodservicesector werd gedwongen door Corona versneld te digitaliseren. Tom Fishburne (de Marketoonist) weet dit vaak perfect te vatten in zijn illustraties. Top ondernemers en directies hebben ook geen glazenbol om de toekomst te voorspellen. De wendbaarheid, creativiteit en het anticipatievermogen van organisaties bepaalt of men succesvol inspeelt op trends en gebeurtenissen (lees: een pandemie) of dat het momentum wordt gemist. Gedurende de lockdowns werd de taart oneerlijk verdeeld. Daar waar de klassieke horeca moest sluiten kreeg het thuisbezorgen van eten en drinken een ongekende boost. Bestaande partijen breidden hun netwerk uit en vele nieuwe partijen in de foodretail en foodservice wendden zich tot delivery. Nu de Corona-maatregelen bijna volledig van de baan zijn en we als samenleving langzaam maar zeker weer terug gaan naar normaal, is het tijd de economische balans op te maken. Hoe stevig zal bezorging doorzetten in de foodservicesector?

Daar waar het bezorgvolume voor online boodschappen meer dan verdubbelde in de coronajaren, ging het met 71% groei in 2021 voor de foodservicesector ook hard, weliswaar in iets lager tempo dan bij foodretail. Voor 2022 wordt in foodservice zelfs een afnemende groei op bezorging beraamd van 66,8%. Echter neemt het online aandeel in foodservice wel een groter deel van de totale omzet in t.o.v. foodretail waardoor de afhankelijkheid van bezorging in foodservice groter is geworden (Bron: FSIN). Deze groeicijfers zijn indrukwekkend waardoor we kunnen stellen dat de bezorging van levensmiddelen, maaltijden en genietmomenten in eten en drinken definitief is doorgebroken in Nederland.

 

Winner takes it all

Naast de bekende maaltijdbezorgers en reguliere boodschappenbezorging begonnen veel horeca ondernemers do-it-yourself menu’s of warme maaltijden te bezorgen wegens de beperkte fysieke mogelijkheden. Maar de allergrootste winnaars zijn de bestelplatformen die harder groeiden dan ieder ander in food delivery. In de platformeconomie geldt een ‘winner takes it all’ effect zoals we dat ook al in de reis en non-food branches zagen gebeuren. Met hun tech- en marketing power kunnen maaltijdplatformen snel uitbreiden en ook hun bezorgersnetwerk wordt steeds groter en professioneler. Het biedt kansen voor fabrikanten, foodketens en ondernemers om nieuwe omzet toe te voegen en marktposities te verstevigen door in te zetten op een delivery netwerk. If you can’t beat them, join them.

Een andere opkomst is de toetreding van de buitenlandse flitsbezorgers. De afgelopen maanden viel er geen vakblad open te slaan zonder een nieuwe naam te lezen die zich aankondigde te starten met flitsbezorging in food. Onze nauwelijks te stillen honger naar gemak zorgt voor een snelle opmars van deze spelers. Er ontstaan steeds meer quick commerce proposities door digitale ontwikkeling en ook hier zijn de samenwerkingskansen legio. De recente samenwerking tussen Jumbo en Gorillas is hier een mooi voorbeeld van. Maar ook de verkenning van maaltijdplatform Thuisbezorgd.nl in de boodschappenmarkt. Q-Commerce is here to stay!

Ontbijt & Lunch

Bij Vital Food Group begeven we ons al een aantal jaar in het Q-Commerce domein van food delivery. De Ontbijt & Lunch markt staat in het algemeen nog in de kinderschoenen maar ontwikkelt zich razendsnel. De concurrentie neemt toe en spelers zoeken hun stretch naar meerdere bezorgmomenten op een dag zoals borrel, after-dinner en zelfs in koffie. We zien veel kansen en groeimogelijkheden en zijn onze plannen aan het vormgeven. Dat is ook nodig want de taart wordt in de komende 2-5 jaar verdeeld. Het is onze ambitie om de Nederlandse marktleider te zijn en te blijven voor ontbijt & lunch bezorging dus dat vereist wendbaarheid, creativiteit en daadkracht van onze mensen. Het is enorm gaaf om te zien welke energie dit losmaakt in ons bedrijf.

Food delivery op weg naar volwassenheid?

Wat de digitale versnelling in food duidelijk heeft gemaakt, is dat de partijen die het grootste logistieke netwerk of de meeste vestigingspunten hebben niet meer de winnaars van morgen zullen zijn. Dat zijn de partijen die de klant hebben en weten te behouden. Ratings en reviews zijn belangrijker in food delivery dan beschikbaarheid en prijs. Er liggen uitdagingen op het gebied van verdienmodel en winstgevendheid maar ook strengere wetgeving en forse personeelskrapte. Spelers gaan steeds meer op zoek naar kostenverlaging van de last mile, bijvoorbeeld via darkstores en darkkitchens op bedrijventerreinen en rondom binnensteden. Misschien dat de juiste afspraken met de gemeentelijke instanties nog niet zijn gemaakt, maar deze hindernissen zullen opgelost worden. Simpelweg omdat de vraag van de gast er nu eenmaal is, het aanbod zal zich hierop aanpassen.

Ook zal vergaande consolidatie en co-opetition plaatsvinden in de markt om kostenvoordelen te behalen en te professionaliseren. Samen de taart groter maken van food delivery in plaats van elkaar enkel op marktaandeel te bestrijden. Slimme samenwerking is nodig, tussen de traditionele schakels in de food keten maar ook met de nieuwe techpartijen en op brancheniveau. De Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers is een dergelijk initiatief waar Vital Food Group zich bij heeft aangesloten om mee te werken aan een meer volwassen delivery markt en belangen op alle niveaus (individu – bedrijf – samenleving – milieu) te behartigen. Food delivery zal stevig doorgroeien en professionaliseren de komende jaren en laten we hopen dat vooral ons gezond boerenverstand hier een belangrijke drijvende factor is en niet meer een pandemie.

Food delivery zal stevig doorgroeien en professionaliseren de komende jaren en laten we hopen dat vooral ons gezond boerenverstand hier een belangrijke drijvende factor is en niet meer een pandemie.